Урок 30 березня

Тема уроку: Вода, склад молекули, поширеність у природі, фізичні властивості


Вода!
Ти не просто необхідна для життя,

ти і є саме життя!

Антуан де Сент-Екзюпері.

«Вода! З тобою в нас розливається таке блаженство, яке не пояснити словами. Ти повертаєш нам усі сили, на які ми вже і не сподівалися.
Ти — найбільше у світі і найменш тривке багатство, ти така чиста в надрах землі.
Ти не приймаєш домішок, ти не терпиш, коли тебе псують, ти божество, яке так легко сполохати..!
Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не. просто необхідна для життя, ти і є життя» 
—так писав французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері про найпоширенішу речовину на Землі – воду.

План 
1. Вода найпоширеніша речовина на землі. Кругообіг води в природі
2. Будова молекули води.
3. Значення води.

4. Властивості води 
5. Вода - розчинник

1. Вода найпоширеніша речовина на землі.
Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою. Це безмежні океанські та морські простори, річки та озера, мальовничі ставки, дощ, сніг, хмари в небі, підземні та ґрунтові води, льодовики, тіла живих істот
2.  Агрегатні стани  води
(Твердому, рідкому та газоподібному).
Велика кількість води перебуває в газоподібному стані в атмосфері. У вигляді величезних мас снігу та криги, не танучи протягом року, знаходиться вода на верхів'ях високих гір і в полярних місцевостях. Надра Землі також містять воду, яка просочує ґрунт і гірські породи. 
Більшу частину водної оболонки нашої планети становить солона вода Світового океану (96,5 %), меншу частину — прісні води суходолу.

Про поширення води в природі ви знаєте з курсу природознавства початкових класів

"Кожна краплина має значення" (про поширення води та її роль в житті організмів)


Пригадаємо фізичні властивості, ознайомимось з будовою молекули води






2. Значення води.
Спробуйте уявити, що із Землі зникла вода, що її нема ніде — ні в повітрі, ні на поверхні, ні під землею. Нема хмар, океанів, підземних джерел, криги, снігу. Ви неодмінно дійдете висновку, що життя за таких умов існувати не може.
Вода — джерело життя на Землі. Саме у воді зародилося колись і зароджується сьогодні життя. Оскільки саме у воді 9 місяців перебуває плід дитини перш ніж народитися. 
Вона використовується як сировина у промисловості, джерело енергії, вона є чинником, що визначає погоду, клімат нашої планети.
Вода має велике значення для життя рослин, тварин і людей. Без неї неможливе існування живих організмів. У всякому організмі вода є середовищем, у якому відбуваються хімічні процеси, що забезпечують життєдіяльність організму, і сама вода бере участь у багатьох біохімічних реакціях. Відомо, що частка води в рослинах складає 80 %, у водоростях — 98 %, у тілі медузі — 95—98 %, у тілі людини — 65%. Кожна доросла людина щоденно з їжею споживає в середньому майже 2 л води і не може прожити без неї більш ніж 8 діб. При втраті організмом 12 % маси води кров загусає, мов смола, і втрачає здатність рухатися кровоносними судинами.
3. Властивості води
Чиста вода безбарвна, не має запаху,  смаку, вона не стискується,  замерзає при температурі 0 °С, закипає — при 100 °С.
Лабораторне дослідження
Тема. Визначення розчинності речовин у воді.
Мета: визначити розчинні і нерозчинні у воді речовини.
Обладнання: річковий пісок, крейда, сіль, питна сода, олія, чайна ложка, п'ять прозорих склянок, вода кімнатної температури, скляна паличка.

ХІД РОБОТИ
1. У п'ять склянок налийте по 100 мл води. У кожну склянку додайте:
склянка № 1 — 1 чайну ложку річкового піску; 
склянка № 2 — 1 чайну ложку крейди; 
склянка № 3 — 1 чайну ложку солі; 
склянка № 4 — 1 чайну ложку питної соди; 
склянка № 5 — 1 чайну ложку олії.

2. Перемішайте суміші в кожній склянці за допомогою скляної палички. 
3. Проведіть спостереження за виготовленими сумішами. Свої спостереження за розчинністю у воді дослідних речовин занесіть до таблиці, позначивши розчинені у 
воді речовини знаком «+», а нерозчинені — знаком «-».
Дати відповіді на запитання:
• Яка з речовин розчиниться швидше цукор, чи подрібнений цукор?
• У якому випадку швидше розчиняться речовини у гарячий воді чи у воді кімнатної температури?
• Чи зміниться розчинність солі при перемішуванні? Як саме?

Відповіді надішліть 
 e-mail:ignatchenko3011@gmail.com або Viber 0972887610



Немає коментарів:

Дописати коментар